Lenie Kamstra
Het werk van Lenie Kamstra straalt vitaliteit uit en heeft een duidelijk herkenbare persoonlijke signatuur. In contact met haar schilderijen en houtsculpturen bevinden we ons in het gebied van de poëzie en de droom. Sinds 1990 is ze werkzaam als professioneel beeldend kunstenaar en docent schilderen. Disciplines: schilderijen, houtsculpturen en grafiek.
Behalve vrij werk heeft Lenie Kamstra grote kunstwerken in opdracht gemaakt voor onder andere hospitia, wooncentra en bedrijven. Haar werk wordt geëxposeerd op gerenommeerde kunstbeurzen en in diverse galeries. De schilderijen en houtsculpturen bevinden zich in bedrijfs- en in particuliere collecties in Europa, de Verenigde Staten en Japan.
Inspiratie
Mijn verbinding met de natuur, dieren en met het onderbewuste zijn terugkerende thema’s in mijn werk. Andere culturen, muziek en krachtige vrouwen inspireren me.
In bijna al mijn werk speelt licht een heel belangrijke rol. Zacht licht in de verte, zonlicht om te verwarmen, stralend licht tussen de takken van bomen, licht dat weerkaatst.
Het is niet mijn doel om natuur, dieren of een ander onderwerp realistisch weer te geven. Ik zoek naar de kern, de ziel, de verbinding die ik ermee voel.
Eigenlijk schilder ik ook mijn verlangen naar een paradijselijke wereld, een plek waar ik graag zou willen zijn.
Kleur
Kleur speelt in mijn leven en werk een belangrijke rol. In mijn schilderijen zoek ik telkens naar nieuwe combinaties en nuances, in vele lagen over elkaar zodat er diepte ontstaat. Ik gebruik kleur om de juiste uitdrukking te vinden die ik het schilderij wil meegeven. Soms is het resultaat verstild en poëtisch, maar meestal expressief en krachtig.
Ik werk alleen met premium verf en inkten met briljante pigmenten waarmee ik mijn schilderijen kan laten sprankelen.
Inkt, gels en linnen als mixed media
Bij mijn laatste series zoals Into the Forest start ik met inkt en gels waarmee ik grillige vormen en vaart kan maken in het beeld. Er is een grote mate van ‘toevalligheid’ bij het gebruik van inkten, wat ik een uitdaging vind. Er ontstaan daardoor ook nieuwe patronen en stukken in het werk. De bomen in deze series zijn gemaakt van uitgeknipte en gescheurde stukken linnen, waardoor er diepte ontstaat en textuur.
Mijn techniek en het experiment
Mijn werkwijze is dat ik begin met een plan, een idee, maar tijdens het schilderen laat ik veel spontaan ontstaan. Ik ben niet bang een andere kant op te gaan als die interessanter is. Ik word graag verrast door de verf en wat het schilderij ‘aan mij vertelt’.
Ik hou van experimenteren en het werken met verschillende materialen. Bij een nieuwe serie kies ik materialen die ik het beste vind passen voor de uitdrukking en expressie van mijn onderwerp.
Ik gebruik een techniek ook bij voorkeur niet standaard, dus liever niet zoals het eigenlijk wordt gebruikt. Soms verwerk ik epoxy en gels in mijn schilderijen, niet alleen als eind laag, maar ook in tussenlagen, zodat er veel diepte en transparantie ontstaat. Daarnaast werk ik graag met hout.
Tegenstellingen zoals mat – glanzend, dunne transparante verflagen versus pasteuze lagen komen in mijn werk voor.
De natuur letterlijk in mijn werk
De serie Wild Flowers is gemaakt met spraypaint, waarbij ik bloemen, bladeren en takken uit mijn tuin als ‘sjabloon’ heb gebruikt. In de serie Hidden in Clay heb ik bessen, bloemen en takjes uit mijn tuin afgedrukt in klei, beschilderd met acryl en afgewerkt met giethars. Ook in mijn amulethangers en broches heb ik deze natuurlijke materialen gebruikt. Om er in af te drukken, maar ook om deels in de klei te laten.